Logo

Barbaren aan de poort (bij een overname in crisistijd)

En nu is alles anders. Ieder bedrijf heeft te maken met het coronavirus, direct of indirect.  De regelingen van de overheid bieden een demping van de financiële resultaten en houden nu nog een groot aantal bedrijven in leven. De weg naar het oude ‘normaal’ zal echter nog lang zijn. Ondernemers moeten er dus rekening mee houden dat als straks de overheidsregelingen ophouden, ze weer op eigen benen moeten staan en het dan pas echt spannend wordt. Komt de omzet terug? En zo ja, hoe snel? Vragen die voor veel ondernemers een nachtmerrie zijn waarvan ze wakker liggen.

Door de (plotseling) opgelopen vraaguitval naar de producten of diensten zal het herstel van de vraag veelal onduidelijk zijn. Door de lockdown worden er bijvoorbeeld minder autokilometers gereden. Het is natuurlijk niet zo dat bij het einde van de lockdown iedereen weer direct kilometers gaat maken en dat de vraag naar onderhoud aan de voertuigen direct weer volledig is hersteld.
En zo zijn er nog tal van voorbeelden te bedenken, van schoonmaakbedrijven tot autoschadeherstelbedrijven tot cateraars.

Op dit moment merken wij dat in de zakelijke markt diverse spelers op overnamepad zijn, mede doordat er enig licht aan het einde van de Coronatunnel is te bespeuren. Op zich een positief iets, toch moet hierbij een belangrijke kanttekening worden geplaatst. Niet iedere koper heeft de beste bedoelingen. Sommige maken gebruik van de situatie waarin menig ondernemer zich bevindt, door negatieve ontwikkelingen in de bedrijfsexploitatie of door de toenemende mate van overspannenheid van de ondernemer. Veel ondernemers zien dan een dergelijke toenadering door een geïnteresseerde partij als iets positiefs. Het kan namelijk een oplossing bieden voor de situatie waarin de ondernemer zich bevindt. Soms is dit ook daadwerkelijk zo. Vaak echter ook niet en dan gaat de situatie van kwaad tot erger leert de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan het rekken van tijd, zodat uw situatie alleen maar slechter wordt.

Wees dus gewaarschuwd en ga vooraf na welke informatie u wel of niet kunt/wilt delen in zo’n overnameproces, zonder dat het schade veroorzaakt. Zo voorkomt u dat er ‘barbaren’ binnen komen in uw bedrijf en een puinhoop achterlaten. Een overnameproces start namelijk al bij het eerste contact en eindigt pas bij de daadwerkelijke ondertekening van de koopovereenkomst.

Succes en wijsheid in deze bijzondere en uitdagende tijd!

Meer vragen

Maak kennis met één van de experts en laat u bijpraten over de mogelijkheden in uw situatie. Bel 085-06 04 700 of stuur een e-mail naar info@mkbap.nl  

Uw vraag, ons advies

Bij groei- en knelpunten waardoor de toekomst van het bedrijf onduidelijk is, wordt een bedrijfsadviseur van MKB Advies Partners ingeschakeld. Wij geven advies zoals advies bedoeld is; Praktisch, doelmatig en effectief op basis van onze kennis, kunde, jarenlange ervaring en met een gerichte oplossing. Het zit bij ons in de genen.

U kunt ons bereiken via

CTA Img